ZEYTİNYAĞLI ENGİNAR

İşte 38 yılın pişmanlığı derim ben enginar için her zaman. Hadi ilk 6 ayım anne sütü, sonra katı gıda, sonra kendi tercihlerim vs. derken yaş 10 olmuş. Kimler denemiş, kimler zorlamış, kimler ‘ölümü gör’demiş bana ama ben yine de yememişim şu Enginar’ı.
O zaman niye kastırmışım ki ben de anlamıyorum, at ağzına bir çatal beğenmezsen çıkart bu kadar basit, bitti gitti. O zaman milletin ısrarı da kesilirdi. Biz İzmirliyiz, ailemizin büyükleri Seferihisar, Ayvalık vs., bu yüzden ot yemeklerinin, zeytinyağlıların, mezelerin dibi yoktur bizim sofralarda. Herkes yıllarca ‘aslında yese sevecek’ diye düşündüğü için bu kadar uzamış bu mevzu diye düşünüyorum.
En çok bu konuda zevzeklik yapanlara gülerdim o zamanlar, herkeste aynı tavır birinci iddia ‘Ben sana yediririm ruhun bile duymaz’,  ikinicisi de sen benim elimden bir tat bak o zaman gör’dü. Popomla gülerdim yaaa !! Hele o bir yersin anlamazsın diyenlere…
Askerlik vs. derken yıllar yılları kovaladı evlendim, süper karım da bana enginar konusunu aşılayınca “yesem yesem nasıl yerim ben bunu” diye bir takıldı kafama çıkmak bilmedi aklımdan, evde alıp alıp pişiriyorlar. Dedim ki ‘Ben enginar istiyorum’ ( İzmir’i arayıp haber verdiler düşünün) ‘ama şu şekilde istiyorum bunun yapraklarını  koparmayın ben yapraklarıyla yiyeceğim, içine ve yapraklarının arasına da tek tek dolma içi yapın ve koyun, sonra yemeden hemen önce üzerine bol dereotu, ben midye gibi limon sıkıp sıkıp yiyeceğim. Yaprakları sıyırarak’
İçimden ben ‘en kötü bunu yoğurtla itelerim gider seversem de severim zaten’ diye düşündüm.
Bir gün eve geliyorum yemin ederim asansörde bir koku! İnanılmaz!  İnşallah bizden geliyordur dedim ve eve  bir geldim sofrada tasarladığım şekilde Enginar .
Bize de kuzu kuzu yemek düştü. Yoğurt koymadan limon sıka sıka olaya bir girdim pir girdim. Aynen midye mantığı. Yapraklarından kıymaları yuvarlıyorum üzerine limonu sıkıp sıkıp, sonra enginarın yaprağının o dibindeki etli kısmı kazıyorum dişlerimle, ağzımdan sular akıyor….

Sonra aile reisi olarak bütün sülaledeki cariyelerime buyurdum ki ‘Bundan sonra bu ev mevsiminde sakın ola enginarsız kalmayaaaaa………’

Yukarıdaki mevzu bahis Enginar Dolması  için tıklayın.
Enginarın faydaları için tıklayın.

Aşağıda Zeytinyağlı Enginarın bizim yaptığımız iki şekilde sunumu var. Ben gerçekten yaprakları ve kabuklarının da değerlendirilmesinden yanayım. Bu yüzden yapraklı taze enginar ile yapılanı çok seviyorum.

z.yağlı enginar

Malzemeleri ; ( 4 adet)

* 4 adet enginar ( yıkanmış ve ayıklanmış)
* 2-3 adet ufak boy soğan ( 4’e bölünmüş)
* 1 çay bardağı bezelye ( donuk veya taze)
* 1 havuç ( küp küp kesilmiş)
* dereotu
* zeytinyağı
* tuz
* 1 yemek kaşığı toz şeker

Yapılışı ;
–  Ayıklanmış enginarları yıkayın ve sularını süzdürün.
– Tencerede 2-3 yemek kaşığı zeytinyağını ısıtın ve soğanları içine atın.
– Zeytinyağında soğanları soteleyin ve havucu ilave edin.
– Yaklaşık 1-2 dakika daha soteleme işlemi yapın ve bezelyeleri ilave edin.
– Tuzunu ayarlayın ve şekeri de ilave edin.
– Tencerenin altını iyice kısın ve 3-4 dakika daha kapağı kapalı olarak tenceredekileri pişirin.
– Tencerenin kapağını açın ve bir kere karıştırarak ağzı açık olarak kenarda bekletin.
– Başka yayvan bir tencereye enginarları dizin. Tenceredeki ılınmış malzemeyi enginarların içine paylaştırın.Mazlemenin suyunu da enginarlara paylaştırın.
– Enginarlara çok az da su ilave ederek çok kısık ateşte enginarlar pişene kadar pişirin.
– Daha sonra soğuk olarak taze kıyılmış dereotu ile servis edin.

zeytinyağlı enginar çanağı

Yaprakları ile birlikte çanak şeklinde hazırlamak için  ;
–  Enginarların en tepelerini kesin ve iç kısmındaki dikenli kısmı kaşık yardımı ile oyun. İyice diken ve kılçıklarından temizleyin.
– Enginarların saplarını da kesip tabakta duracak şekilde düzleştirin.
– Enginarları ters çevirerek yapraklarının aralanması ve açılması için tezgaha bastırın.
– Hazırladıklarınızı limonlu suda bekleterek bütün enginarlarınızı bu şekilde ayıklayın.
– Daha sonra aynı pişirme tarifi ile pişirin.

Afiyet Olsun

